Strategija obrazovanja

Pod ovim, rekla bih, prilično sterilnim izrazom, krije se nešto jako važno za budući rad u savremenoj školi. Svako od nas je primetio da se generacije mladih iz godine u godinu menjaju a dobar deo nastavnika je i dalje na istoj poziciji na kojoj je bio i pre deset ili dvadeset godina.

Nekad i sad

Koliko god nekome bila mrska tehnologija koja osvaja sve sfere života, krajnje je vreme da se zamislimo i nešto pokrenemo (i promenimo) u dosadašnjem načinu rada. Strategija obrazovanja do 2020.godine koju je Vlada donela oktobra 2012.godine predviđa modernizaciju nastave. Ali, još uvek nije donet Akcioni plan koji treba da sadrži konkretne predloge kako da se ta strategija sprovede.

Istraživanje sprovedeno u više gradova Srbije je pokazalo da učenicima najviše smeta učenje napamet, diktiranje i reprodukovanje teksta iz udžbenika. Ne bih se složila da ove metode koje su itekako zastupljene u savremenoj nastavi smetaju većini učenika. Barem ja to nisam primetila. Naprotiv, to je “stil“ rada na koji su oni navikli još u osnovnoj školi i gde oni najbolje “ plivaju“. Najviše vole da im zadate par stranica teksta koje oni “ nabubaju“ i čim dobiju ocenu vrlo brzo sve to zaborave. Čim počnete sa logičnim objašnjenjima, isticanjem principa koje oni treba da primene u različitim situacijama, postavljanjem raznih pitanja u vezi lekcije, odmah se osećate kao da pričate zidu. Ukoliko ih slučajno pitate hoće li da im diktirate ili da kroz priču obradite neku temu u horu dovikuju diktirajte. Potrebno je par godina i jako puno truda i angažovanja od strane nastavnika da se naviknu na drugačiji pristup učenju. Kad bi se planovi i programi otarasili bespotrebnih nastavnih jedinica i nastavnici bi imali više vremena da se bave osmišljavanjem nastave. Ovako, osećamo se kao trkači koji trče trku savladavanja velikog broja lekcija koje su neki  (koji očigledno nisu imali dovoljno kompetencija za taj posao) postavili pred nas i učenike.

Srećom, u našoj zemlji postoje ljudi koji razmišljaju unapred i koji se trude da budući rad u školi olakšaju i nama i učenicima tako što će u akcioni plan uneti prioritete u podizanju kvaliteta nastave i sprovođenju predviđene strategije. Nevladina organizacija Građanske inicijative pokrenula je inicijativu za reformu obrazovanja sa ciljem da se javnost upozna i učestvuje u bržem donošenju Akcionog plana. Više o ovoj inicijativi možete pročitati na adresi

http://www.gradjanske.org/page/news/sr.html?view=story&id=6308&sectionId=1

Takođe na sajtu produkcijske grupe Mreža možete pogledati interesantan prilog, vezan za ovu temu

http://www.mreza.rs/evronet/previous-episodes/Obrazovanje-i-nauka/41513/strategija-obrazovanja.html.

Ovom temom su se bavili i na blogu B92 pa na adresi http://blog.b92.net/text/18301/Strategija-i-tragedija-obrazovanja/ možete pročitati opservacije pod nazivom Strategija i tragedija obrazovanja.

A dok se sve ovo ne okonča i dok obrazovanje ne krene nekim drugim stazama, razmislite malo o svojoj nastavi, šta možete da uradite i popravite kako vas donošenje Akcionog plana ne bi dočekalo nespremne. Budite otvoreni za promene jer mi smo tu zbog učenika a ne obrnuto 🙂

Advertisements

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s