Koji je vaš stil upravljanja razredom?

U saradnji British Council-a i hrvatske agencije za strukovno obrazovanje, kreiran je novi priručnik za nastavnike “Upravljanje razredom“ koji obrađuje upravljanje razredom od organizacije aktivnosti do ocenjivanja. Priručnik sadrži niz praktičnih uputstava i saveta kako upravljati razredom u kojem predajete. Priručnik možete preuzeti sa linka

http://www.asoo.hr/UserDocsImages/upravljanje_razredom_1.pdf

Ovde ću vam predstaviti jedan deo iz priručnika za koji predpostavljam da vam može biti interesantan. Reč je o testu koji pokazuje koji je vaš stil vaspitanja.

Većina vas je verovatno već čula da postoje 3 stila: autoritarni, demokratski/autoritativni i tzv. permisivni.

Autoritarni stil u kome nastavnik određuje pravila

Autoritarni stilUčenici nastavnika čekaju stojeći. Ne sedaju sve dok im on to ne kaže. Nastavnik ima glavnu reč. Na okretanje učenika nastavnik reaguje kaznom. Nakon ispredavane lekcije nema pitanja. Nastavnik smatra kako  je dovoljno da ga učenici pažljivo slušaju. Nastavnik ne komunicira s učenicima i sve odluke donosi sam.
Istraživanja su pokazala da  učenici takve nastavnike uglavnom ne vole jer su prestrogi. Ukoliko im nešto nije jasno neće se usuditi da traže objašnjenje.

Permisivni (popustljiv) stil u kome učenici određuju pravila

Permisivni stil

Po dolasku nastavnika u učionicu neki učenici ustaju i pozdravljaju ga, neki ne. Za vreme časa vlada potpuni nered. Neki učenici jedu, neki pričaju, a samo pojedinci slušaju nastavnika. Nastavnik ne reaguje na neprihvatljivo ponašanje. Ako ga uoči, ignoriše ga i dalje radi svoj posao. Učenici se često izvinjavaju, a nastavnik izvinjenja uvek prihvata jer se ne želi zameriti učenicima: želi im biti prijatelj.

Učenici su naučeni da im je sve dopušteno, ne znaju za granice u ponašanju ni šta je društveno prihvatljivo. Ako se pred njih postavi kakav zahtev, slabo su motivisani i teško postižu uspeh. Naviknuti su bez napora postizati cilj.

Demokratski/autoritativni stil

Autoritativni stil

Po dolasku nastavnika učenici ustaju i pozdravljaju ga. Nastavnik ih pita kako se osećaju, učenici odgovaraju. Čas počinje neformalnim uvodom. Nastavnik zajedno s učenicima dogovara pravila rada i ponašanja. Nastavnik ima kontrolu, ali s učenicima često razgovara i objašnjava im razloge nekih odluka. Često ih pita za mišljenje. Čas je u obliku interakcije nastavnika i učenika koji se podstiču na samostalnost i razmišljanje.

Učenici vole ovakve nastavnike. Oni im nude jasnoću i sigurnost. Takvi nastavnici ne nameću vlastito mišljenje nego znaju slušati učenike. Učenici vjeruju u pravednost njihovih postupaka jer im oni često objašnjavaju razloge koji stoje iza nekih odluka.
Učenici osjećaju kako ih takvi nastavnici razumeju i prihvataju. Ovaj stil je najprikladniji u savremenoj nastavi.

TEST “ KOJI JE VAŠ STIL UPRAVLJANJA RAZREDOM?“

Odgovorite na sljedećih 9 pitanja i saznajte više o svom stilu upravljanja razredom. Koraci su jednostavni:
• Svaku tvrdnju pažljivo pročitajte.
• Svoj odgovor oblikovan na osnovu niže navedene lestvice napišite na list papira.
• Na svaki iskaz odgovorite na temelju stvarne ili zamišljene situacije u učionici.
• Zatim sledite uputstva za bodovanje u nastavku. Ne može biti jednostavnije!

Lestvica
1 = uopće se ne slažem
2 = ne slažem se
3 = neutralno
4 = slažem se
5 = apsolutno se slažem

Iskazi
1. Ako učenik ometa čas, bez raspravljanja biva kažnjen.
2. U učionici mora biti tiho kako bi učenici mogli učiti.
3. Brinem o tome šta i kako moji učenici uče.
4. Ne želim prekorevati učenike jer bi ih to moglo povrediti.
5. Uvek pokušavam objasniti razloge svojih pravila i odluka.
6. Neću prihvatiti izvinjenje od učenika koji je zakasnio.
7. Emocionalno blagostanje mojih učenika važnije je od kontrole nad učionicom.
8. Moji učenici znaju da moje predavanje mogu prekinuti ako imaju relevantno
pitanje.
9. Ako učenik traži da izađe, uvek mu ispunim želju.

Bodovanje testa:
Saberite svoje odgovore na izjave 1, 2 i 6. To je vaš rezultat za autoritarni stil.
Saberite svoje odgovore na izjave 3, 5 i 8. To je vaš rezultat za autoritativni/demokratski stil.
Saberite svoje odgovore na izjave 4, 7 i 9. To je vaš rezultat za permisivni stil.
Najviši rezultat vaš je stil upravljanja razredom. Rezultat za svaki stil upravljanja može biti u rasponu od 3 do 15. Visok rezultat ukazuje na snažnu sklonost tom određenom stilu.
Moguće je koristiti različite stilove zavisno od situacije. Uspešan nastavnik je onaj koji može proceniti situaciju a zatim primeniti odgovarajući stil.

Koji je vaš stil vaspitanja i upravljanja razredom 😀 ?

*Tekst i slike su preuzeti iz priručnika “Upravljanje razredom“. Tekst je modifikovan za naše govorno područje.

Advertisements

4 thoughts on “Koji je vaš stil upravljanja razredom?

  1. hihihihihih simpatican test. ja imam 9 bodova na autoritarni stil, 12 bodova na autoritativno/demokratski stil i 7 na permisivni stil. 😀

  2. Povratni ping: Koji je vaš stil upravljanja razredom? | znanje za ceo život

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s